نهضت بازگشت به مسجد/ پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت#؛

امام رضا# مسجد را پایگاه تبیین می‌دانست/ آموزه‌های رضوی مسیر بازگشت به مسجد را هموار می‌کند

حجت الاسلام پاک‌نیا با بیان اینکه امام رضا# مسجد را پایگاه جهاد تبیین و مرکز آموزش می‌دانستند، گفت: از روایات حضرت ثامن‌الحجج# می‌توانیم مسیر تحقق نهضت بازگشت به مسجد را بیابیم و هموار کنیم.

22222.JPG
2022-10-02 12:50:29

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا# و به منظور بررسی جایگاه مسجد در سیره کلامی و عملی حضرت ثامن الحجج# و آموزه های آن برای تحقق نهضت بازگشت به مسجد با حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم پاک‌نیا»، پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت# گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 حجت الاسلام پاک‌نیا درباره جایگاه و نقش مسجد در آموزه های امام رضا#، اظهار کرد: درباره مسجد نکات مهمی در روایات داریم که از جایگاه مهم این بنای دینی حکایت دارد، امام رضا# نیز در این باره نکات نابی فرموده اند که برای امروز هم راهگشا است.

 این پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت# ادامه داد: برای مثال، حضور در مساجد آدابی دارد که رعایت آنها بهره بیشتری از این نهاد را نصیب ما می کند، مسجد مکانی مقدس است که باید احکام و آداب آن رعایت شود. در روایات است کسی که به مساجد رفت و آمد می کند چندین بهره می برد، یکی آشنایی با افراد و آراء و افکار مختلف، دیگری مواجهه با آموزش های متنوع، علاوه بر این، رفت و آمد به مسجد سبب برخی مراعات ها و قرار داشتن در مسیر حق می شود.

 وی با بیان اینکه رفت و آمد به مسجد برکاتی دارد، گفت: از امام رضا# نقل است که فرمودند: یکی از آثار ورود به مسجد کوفه آن است که خدا 100 گناه فرد را می بخشد همچنین از ایشان است که نماز در مسجدالاحرام و مسجدالنبی@ با هزار نماز برابر است. ضریب معنویت با حضور در مسجد بنابر فرمایشات امام رضا# افزون است.

 حجت الاسلام پاک‌نیا با اشاره به ضرورت جهاد تبیین در شرایط کنونی جامعه، بیان کرد: مسجد بهترین پایگاه برای جهاد تبیین که این روزها مطرح است، محسوب می شود. امام رضا# مسجد را به ملجا علمی و مرکز پاسخگویی به شبهات جامعه تبدیل کرده بودند. مرحوم علامه مجلسی^ در بحارالانوار آورده که حضرت# فرمودند: زمانی در مسجدالنبی@ می نشستم و به شبهات و سوالات پاسخ می دادم و افراد پاسخگو اگر ناتون می شدند به من مراجعه کرده و سوالاتشان را می پرسیدند.

 وی تصریح کرد: امام رضا# مسجد را پایگاه جهاد تبیین و مرکز آموزشی می دانستند، کارکردی که امروز هم لازم است احیاء شود. کارکرد دیگر مسجد در بیانات امام رضا# پاسخگویی به نیازهای مردم اعم از نیازهای علمی، معنوی، اقتصادی، سیاسی و ... است چنان که در مسجد به نیازمندان کمک می کردند.

 حجت الاسلام پاک‌نیا ادامه داد: ابراهیم‌بن موسی از محدثان نقل می کند: روزی در خراسان در مسجد به محضر ثامن الحجج# مشرف شدم و استمداد مالی کردم، حضرت# به قدری به من کمک کردند که تا پایان عمر نیاز مالی نداشتم. امروز راه‌اندازی صندوق های قرض الحسنه در مساجد برگرفته از سیره اهل بیت# است؛ ارائه مشاوره های مالی، حقوقی، خانوادگی و ... به مردم در مسجد نیز برگرفته از همین سیره نورانی است.

 این پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت# در ادامه بیان کرد: امام رضا# برای مسجد کارکرد فرهنگی نیز قائل بودند و پاسخ به شبهات و مشاوره های علمی را در مسجدالنبی# انجام می دادند؛ این سیره اهل بیت# است چنان که امام حسین# در طول اقامت در مکه فلسفه قیام خود را در مسجدالحرام، بعد از نماز بیان و چرایی مشکل‌شان با حکومت را تبیین می کردند. این کارکردی است که امروز باید برای تبیین مسائل روز و هدایت جامعه در مساجد احیاء و تقویت شود.

 وی درباره استفاده ای که می توان از آموزه های رضوی برای تحقق «نهضت بازگشت به مسجد» کرد، گفت: در صدر اسلام قضاوت، سیاست و ... در مسجد مطرح و پیگیری می شد چنان که امیرالمومنین# در مقام دکة‌القضاء در مسجد کوفه به قضاوت می نشستند امروز هم مسجد ظرفیت طرح و بحث مسائل قضایی و حقوقی و پیگیری فعالیت های هنری فرهنگی را دارد.

 حجت الاسلام پاک‌نیا با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد کارکردهای فراوانی دارد، تاکید کرد: از روایات امام رضا# می توانیم مسیر این بازگشت را بیابیم و هموار کنیم چنان که در آیات قرآن و روایات دیگر ائمه# نیز این مسیر وجود دارد. در گذشته حتی مسائل پزشکی در مسجد مطرح و آموزش داده می شد چنان که در حالات بوعلی‌سینا است که هر گاه گرفتار می شد به مسجد می رفت و دو رکعت نماز می خواند و مشکلش برطرف می شد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد باید کانون رفع نیازمندی های اهل محله و کشف و پرورش استعدادها به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر باشد تا در کنار تربیت معنوی، چهره های ارزشی تربیت و وارد جامعه شوند.

 

 

    بیان دیدگاه