نهضت بازگشت به مسجد/حجت‌الاسلام والمسلمین طائب؛

مساجد، مدافعان فرهنگی کشور هستند/ خلاء مساجد تراز و فعال در فتنه اخیر به خوبی احساس می‌شود

رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمّار با بیان اینکه خلاء مساجد تراز و فعال در فتنه اخیر به خوبی احساس می‌شود، گفت: مساجد، مدافعان فرهنگی کشور هستند، اگر این مراکز را از دست بدهیم طبیعتاً دشمن درون خانه ما نفوذ می‌کند.

Capture22.JPG
2022-10-16 13:25:25

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه این روزها در کف خیابان و در قالب فتنه و اغتشاش شاهد آن هستیم علل و عوامل متعددی دارد که شاید از مهمترین آنها غفلت سال‌های نه‌چندان دور ما از نقش تربیتی و انسان‌ساز مسجد است، نقشی که با کپی‌کاریِ ناشیانه کوشیدند از مسجد بگیرند و امروز دودش به چشم کشور و مردم می‌رود. از این رو و به منظور بررسی تاثیر نهضت بازگشت به مسجد در احیای نقش تربیتی خانه‌های خدا با حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی طائب»، رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمّار گفتگویی داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 آنچه امروز در خیابان‌ها و توسط عده‌ای جوان به اسم مطالبه آزادی و مخالفت با حجاب رقم می‌خورد، چقدر نزدیک به فتنه است و آیا می‌توان از آن به فتنه تعبیر کرد؟

 فتنه یعنی ایجاد زمینه‌هایی برای برهم زدن نظم و انتظام جامعه به گونه‌ای که در آغاز حق به‌جانب باشد اما پس از انجام آن دریابیم که باطل مطلق بوده است؛ چنان که مقام معظم رهبری در دانشکده افسری امام حسن مجتبی# درباره وقایع اخیر کشور فرمودند: یک عده‌ای از ابتدا متوجه نشدند ماجرا چیست، حرف‌هایی زدند اما حالا که معلوم شده است، چرا درست سخن نمی‌گویند؟

گاهی ابعاد فتنه اقتصادی است و گاهی ابعاد فرهنگی و سیاسی به خود می‌گیرد اما همه فتنه‌ها در آخر به اغتشاش می انجامد؛ دشمن در تمامی حرکات خود حتی در جنگ و حمله نظامی نیز تلاش می‌کند خود را حق به‌جانب نشان دهد اما اقداماتش فتنه است، با این تعبیر جنگ تحمیلی فتنه بود، وقایع سال 88 فتنه، اتفاقات آبان 98 و آنچه امروز در حال وقوع است، فتنه محسوب می‌شود منتها ابعاد آنها فرق می‌کند.

 مسجد به عنوان پایگاه عبادی دینی در مقابله با فتنه چه تاثیر و کارکردی دارد و این نقش بنیادین را چگونه ایفا کرده است؟

مسجد در اسلام کانون اصلیِ هدایت و پشتیبانیِ فرهنگی و ارتقای کمال انسان در مسیر خود است، برای همین پیامبر اکرم@ هم در مکه و هم در مدینه، کار خود را از مسجد آغاز کردند، چنان که نخستین دعوت علنی خود را در مسجدالاحرام انجام و در همین مسجد بود که دعوت به توحید و اسلام را استمرار دادند، پس از هجرت نیز نخستین اقدام رسول خدا@ قبل از ورود به شهر و در منطقه قبا، تاسیس مسجد قبا به عنوان نخستین مسجد اسلام بود، در مدینه نیز مسجدالنبی@ را تاسیس کردند و همه امور را در مسجد انجام می‌دادند. این سنت نبوی@ در تاریخ استمرار یافته و همه حرکت ها در مسجد شکل گرفته و همه فتنه‌ها در مساجد و توسط مسجدی‌ها پاسخ داده شده است؛ این مسجد بود که مانع می‌شد از آنکه مردم در آتش فتنه‌ها بسوزند؛ یعنی مسجد هم محل کمال بود، هم میدان مبارزه با شیطان و هم ساحتِ انجام اقدامات بشردوستانه؛ به عبارت دیگر، کسی که در مسجد تربیت می‌شد هم برای خودش مفید بود هم برای جامعه، هم از ضرر خود جلوگیری می‌کرد هم از ضرر زدن به جامعه.

 چرا علی‌رغم این نقش و تاثیری که مساجد در ابعاد مختلف زندگی ما ایفا کرده‌اند در بازه‌ای از زمان از این کانون مهم غفلت شد و نقش آن را نادیده گرفتیم؟

 متاسفانه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از توجه به این کانون غافل شدیم در حالی که انقلاب ما در مساجد شکل گرفت و اصل تحرکات از دل مساجد برخاست وقتی امام خمینی^ از فرانسه بازگشتند جمعیت استقبال از ایشان در مساجد استقرار و انسجام یافتند. کمک‌ها هم در مساجد جمع می‌شد چون دیگر نهادها مثل مدارس هنوز در اختیار انقلابیون نبود و رژیم ساقط نشده بود و این مساجد بودند که مردم را منسجم کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، وقتی مورد هجمه دشمن بعثی قرار گرفتیم، این مساجد بودند که هم جبهه‌ها را پُر و حمایت می‌کردند و هم پاسخگوی فتنه‌گران و منافقان بودند!

این کنشگری فعال مسجد در عرصه‌های مختلف باعث شد دشمن به خوبی دریابد مساجد و مسجدی‌ها در مقابله مستقیم با خود و منافقانِ مزدورش و در رفع مشکلات اقتصادی روانی بر جامعه چه تاثیراتی می‌گذارند، از این‌رو، حرکت مرموز و پنهانی خود را برای غافل‌سازی مسئولان از مسجد و ایجاد جایگزین مساجد توسط نفوذی‌ها آغاز کرد تا کانون‌هایی ایجاد و جایگزین مساجد شوند؛ ما با فرهنگسراها مخالف نیستیم اما با وجود این تعداد فراوانِ مساجد و حمایت آنها، ایجاد فرهنگسراها با آن هزینه‌های سنگین چه هدفی را دنبال می‌کرد؟!

 آیا این غفلت از مسجد و به حاشیه رفتن نقش و تاثیر آن، کارکردها و خدمات مسجد به ویژه در مقابله با فتنه‌ها را تقلیل داده است؟

 علی‌رغم غفلت از مسجد، مساجدی که فعال هستند، توانستند مقابل فتنه‌ها بایستند؛ اگر همه مساجد مانند مساجدِ برقرار و فعال بودند، فتنه نمی‌توانست آتش به پا کند و فتنه‌ها در نطفه خاموش می‌شدند.

خلاء مساجد تراز و فعال در فتنه اخیر به خوبی احساس می‌شود، متاسفانه، ما در استفاده از ظرفیت مساجد فعال و ترازِ موجود هم کاستی داریم در حالی که اگر امامان جماعت در برابر قضایا توجیه شوند و بهنگام به آنها اطلاع‌رسانی شود آنها نیز به‌هنگام و صحیح مسائل را برای مردم تبیین کنند از عوارض فتنه جلوگیری می‌شود و خسارت و هزینه بر کشور تحمیل نمی‌شود. طبق آمارها در اتفاقات اخیر خسارات مالی بسیار به کشور وارد شده است، اگر همین هزینه‌ها به درستی به مساجد و محلات اختصاص می‌یافت، شاهد این آسیب‌ها نبودیم.

مساجد، مدافعان فرهنگی کشور هستند مسجد، محراب است یعنی محل نبرد؛ نبرد با احزابِ شیطانی که از موضع فرهنگ به ما حمله می‌کنند، اگر این مراکز را از دست بدهیم طبیعتاً دشمن درون خانه به ما حمله می‌کند. چنان که در مسئله دفاع از حرم در بیرون از مرزهای خود با دشمن جنگیدیم وگرنه به تعبیر امام خامنه‌ای، رهبری معظم انقلاب باید در خیابان‌های تهران با داعش می‌جنگیدیم.

مساجد، مراکز مقابله با تهاجم فرهنگی و زمینه‌های فتنه هستند اگر اینجا به خوبی اقدام نکنیم ناچاریم کف خیابان درگیر شویم لذا بهتر آن است که اقدام به‌هنگام انجام دهیم تا از این آسیب‌ها مصون بمانیم.

 

    بیان دیدگاه