مسجد؛ کانون تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام مطهری معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، در تشریح رویکردهای سال جاری، به تبیین ابعاد مختلف کارکردهای مسجد در گام دوم انقلاب پرداخت. 

DSC_6997 (2).JPG
2025-05-24 12:17:14

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، حجت‌الاسلام مطهری، معاون فرهنگی و اجتماعی این مرکز در تشریح رویکردهای سال جاری، به تبیین ابعاد مختلف کارکردهای مسجد در گام دوم انقلاب پرداخت و گفت:

«در گام دوم انقلاب اسلامی، بازتعریف جایگاه و کارکرد مسجد را نه فقط یک ضرورت راهبردی، بلکه رسالتی تمدن‌ساز می‌دانیم. مسجد باید همچون صدر اسلام، محور تحولات توحیدی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد و امروز نیز به قرارگاه هدایت، میدان خدمت، رواق تربیت و مرکز حکمرانی مردمی در محله‌ها تبدیل شود.»

وی با اشاره به ضرورت نگاهی جامع به مسجد ادامه داد:
«برای تحقق این نگاه تمدنی، لازم است مسجد را در پیوند فعال با همه ابعاد حیات انسانی ببینیم و نقش‌های چندوجهی آن را متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی احیا کنیم. در این راستا، ما چهار ساحت اصلی را به‌عنوان ارکان مکمل مسجد تراز انقلاب اسلامی تعریف کرده‌ایم.»

حجت‌الاسلام مطهری درباره این چهار ساحت توضیح داد:
«نخست، ساحت عبادی و نیایشی است. مسجد پیش و بیش از هر چیز، محراب بندگی و میعادگاه نیایش است؛ جایی که انسان مؤمن، پیوند فطری خود با خدا را تجدید می‌کند. این ساحت، سنگ‌بنای سایر ابعاد مسجد است. اگر پیوند نسل امروز با عبادت و نیایش در مسجد احیا نشود، سایر کارکردهای آن نیز دچار انفعال می‌شود.»

وی ادامه داد:
«ساحت دوم، ساحت معرفتی و تربیتی است. مسجد باید به رواق معرفت تبدیل شود؛ مدرسه‌ای برای ارتقای ایمان، اخلاق و سبک زندگی اسلامی. در برابر امواج فکری انحرافی، مسجد سنگر بصیرت، دین‌شناسی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.»

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود:
«ساحت سوم، جهادی و خدماتی است. مسجد فقط محل عبادت نیست؛ بلکه صحن خدمت اجتماعی است. در نگاه اسلامی، عبادت و خدمت به مردم دو روی یک حقیقت‌اند. مسجد با سازماندهی کمک‌های مردمی، فعالیت‌های جهادی و حضور در متن مشکلات محله، اعتماد و سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند.»

وی در پایان با اشاره به ساحت چهارم گفت:
«ساحت نهادی و تشکیلاتی نیز از ارکان مهم مسجد است. مسجد باید ساختارمند، منسجم و دارای شبکه‌ای از نیروهای مردمی و پیوندخورده با نهادهای هم‌راستا باشد. تنها در این صورت است که می‌توان از مسجد انتظار حکمرانی مردمی و نقش‌آفرینی تمدنی داشت.»

حجت‌الاسلام مطهری جمع‌بندی کرد:
«اگر این چهار ساحت به‌صورت تدریجی، بومی و شبکه‌ای در مساجد تحقق یابد، مسجد از یک نهاد عبادی صرف، به یک نهاد تمدن‌ساز و راهبردی در جامعه اسلامی ارتقا خواهد یافت. این همان مفهوم مسجد جامع است؛ نه به‌معنای وسعت ساختمان، بلکه به‌معنای جامعیت در کارکرد و نقش‌آفرینی در افق تمدن نوین اسلامی.»

    بیان دیدگاه