احکام اخلاقی اعتکاف

اعتکاف به معنای نزدیک شدن، تقرب، رو کردن به چیزی و مراقبت از آن چیز است.
احکام اخلاقی اعتکاف98814364.jpg
2017-04-08 10:00:00
اعتکاف مراتبی دارد:
۱. همنشینی با خداوند: گرچه در تمام زندگی انسان همنشین خداست، اما خدا راضی نیست و لذا از انسانها خواسته تا سه روز فقط در خانـﮥ خدا باشند: «سه روز مهمان من باش تا این همنشینی و مهمانی ذاتی شود تا بتوانی وارد جامعه شوی.» اعتکاف برای اینست که ما به یقین برسیم. مهمان میداند که میزبان قادر به فراهم کردن همه چیز است، والا مهمانی نمی گرفت. اگر در مقابل خدا به این درجه رسیدیم و خود را مهمان خدا دانستیم، خدا خود را موظف میداند که از ما میزبانی کند.
۲. انقطاع:
الهی هب لی کمال الانقطاع الیک
در این سه روز از جامعه و هر چه در آن است می بُریم تا خودمان باشیم و خدا و کسانی که آمده اند برای خدا. احکام اعتکاف به گونه ایست که انسان نمیتواند کسی را جز خدا بخواهد. قرار نیست دل فرد برای کسی یا چیزی غیر از خدا تنگ شود، اگر غیر از این شد اعتکاف قبول، اما با درجـﮥ پایینتر.
در این مهمانی، غذا هم برکت و حرمت دارد چون از طرف میزبان است، اگر از خارج از اعتکاف برای انسان غذا بیاورند، آن غذا سیاه است و ارزش اعتکاف را کم میکند.
۳. عبادت: هر کاری میتواند عبادت باشد، مثل درس خواندن، کار کردن و آشپزی. اما خود عبادت هم مهم است. از برترین عبادتها جهاد در راه خداست. اگر فردی شب تا صبح بجنگد عمل بسیار عظیمی را انجام داده، ولی به پای نماز شب نمیرسد.
۴. حزن و اشک: این دو کار اعتکاف را بسیار رقیق میکند. یکی از عبادات اعتکاف، سکوت است، چون موجب تمرکز شده و در نهایت انسان را به توحید رهنمون میکند و فرد محزون میشود یعنی به رقت قلبی میرسد (منظور حزن قلبی است نه حزن در صورت).
۵. توبه به معنای بازگشت: با این نیت وارد اعتکاف شوید که پس از سه روز با وضعیتی بهتر از مسجد خارج شوید. بهتر شدن باید هم در ظاهر نمایان باشد و هم در باطن. بدون نیت و برنامه ریزی وارد اعتکاف نشوید. از قبل بدانید که دنبال چه چیزی هستید.
یک روایت مشهور:
من تاب و لم یغیر رفقائه لیس بتاب، من تاب و لم یغیر لباسه لیس بتاب، من تاب و لم یغیر فراشه لیس بتاب، من تاب و لم یغیر طعامه لیس بتاب.
یعنی بعد از توبه، دوستان بد قبلی باید عوض شوند، و نوع لباس پوشیدن و خوابیدن و نحوﮤ غذا خوردن شخص باید تغییر کند.
توبه فقط استغفرالله گفتن نیست.
سه روز عبادت پیوسته در اعتکاف این امکان را به انسان میدهد تا به این درجه برسد. یک عبادت سه روزه و کامل.
۶. خلوت:
الف) دوری از شیطان: خود فضای اعتکاف و مسجد اولین خلوت است که دوری از شیطان را بوجود می آورد. شیطان در بیرون از مسجد غل و زنجیر میشود. اگر کسی در مسجد گناه کند، به خاطر نفسش است نه شیطان.
ب) با خوبان بودن: نفس جمع و عبادات جمعی روی انسان تأثیر میگذارد. اگر در جمع یک نفر بتواند با خدا یا امام زمان $ ارتباط خاصی برقرار کند، فیض این ارتباط به همه میرسد.
ج) خلوت با خدا: وقتی انسان در اعتکاف با خدا حرف میزند، حس میکند که خدا رسماً به حرفهایش گوش میکند.
خداوند خطاب به بنده اش میگوید گرچه من یکی هستم، اما اینگونه به نظر میرسد که تو هزار خدا داری؛ ولی من به گونه ای با تو برخورد میکنم که گویا فقط یک بنده دارم و آن هم تو هستی.
۷. جوانان: ارتباط جوانان با خدا و پاسخ خدا به آنان بسیار خاص است.
در دنیایی که سعی میکنند تا لذت طلبی را به سمت مادیات و شهوات ببرند، جای بهت است که این همه جوان و نوجوان از روزها قبل خوشحالند که اعتکاف و مهمانی خدا نزدیک است. این مسئله در دنیا نظیر ندارد، این عنایت خداست. جوانی که با گریه و زاری از مسجد بیرون میرود در جهان خریدار دارد.
در آخر از همه معتکفین التماس دعا داریم.



    بیان دیدگاه